Het Succes
Al bladerend door een lokaal-regionaal blad viel mij een artikel op over het bouwen van huizen in onze gemeente en toen viel mij op dat het weliswaar nieuws is voor nieuwe inwoners maar blijkbaar ook voor wethouders. In ieder geval klonk het als nieuws. En eigenlijk is dat een mooi voorbeeld van het vieren van successen in de politiek. En hoe je dat in het nieuws brengt. Feitelijk wordt ieder beslispunt een succespunt. En dat moet gevierd worden natuurlijk. Dat begint voor de argeloze lezer meestal met de vaststelling van een bestemmingsplan: “We gaan bouwen!” Dat ‘we’ is natuurlijk prachtig maar ‘we’ geven alleen aan dat er -als iemand dat aandurft- dat stuk grond mag gebruiken voor woonhuizen. Dan volgt een lange periode van niets. En dat duurt meestal totdat in de landelijke pers te lezen valt dat er een woningtekort is in Nederland. Dan is er altijd wel iemand op Twitter of in de raad die iets roept over bouwen in West Betuwe en dát is dan het moment om de schetsen van een ontwikkelaar mee te sturen in een persbericht: “We gaan bouwen”. Ondertussen zijn we meestal aan verkiezingen toe, waarin het thema van bijna alle partijen “bouwen, bouwen, bouwen” is. Alle partijen tuimelen over elkaar voor nog meer huizen in nog meer kernen. De zittende coalitie doet …
