bron: by @pexels

Al bladerend door een lokaal-regionaal blad viel mij een artikel op over het bouwen van huizen in onze gemeente en toen viel mij op dat het weliswaar nieuws is voor nieuwe inwoners maar blijkbaar ook voor wethouders. In ieder geval klonk het als nieuws. En eigenlijk is dat een mooi voorbeeld van het vieren van successen in de politiek. En hoe je dat in het nieuws brengt. Feitelijk wordt ieder beslispunt een succespunt. En dat moet gevierd worden natuurlijk. Dat begint voor de argeloze lezer meestal met de vaststelling van een bestemmingsplan: “We gaan bouwen!” Dat ‘we’ is natuurlijk prachtig maar ‘we’ geven alleen aan dat er -als iemand dat aandurft- dat stuk grond mag gebruiken voor woonhuizen. Dan volgt een lange periode van niets. En dat duurt meestal totdat in de landelijke pers te lezen valt dat er een woningtekort is in Nederland. Dan is er altijd wel iemand op Twitter of in de raad die iets roept over bouwen in West Betuwe en dát is dan het moment om de schetsen van een ontwikkelaar mee te sturen in een persbericht: “We gaan bouwen”.  Ondertussen zijn we meestal aan verkiezingen toe, waarin het thema van bijna alle partijen “bouwen, bouwen, bouwen” is. Alle partijen tuimelen over elkaar voor nog meer huizen in nog meer kernen. De zittende coalitie doet …

Het Succes Lees meer »

Foto: Alesia Kozik @Pexels

Ik verzorg momenteel masterclasses voor aanstormend politiek talent in onze provincie. Daarbij is altijd de vraag waar men mee bezig wil in de gemeenteraad. Al naar gelang de partij die men aanhangt komen ambities als onderwijs (gaat een gemeente niet over), kleinere overheid (maar dan heb je wel veel externe inhuur), nieuwe energie (zowel voor als tegen), lagere belasting en goede service dicht bij de mensen. U merkt dezelfde wensen als de hedendaagse gemeenteraad in West Betuwe.  Gek genoeg heeft niemand het over de economie. De motor van de toekomst, primair verantwoordelijk voor het eerste, het tweede en het derde niveau van onze levensbehoeften (van de vijf van Maslow). Ook in West Betuwe heeft iemand daar amper aandacht voor. De bezetting vanuit het gemeentehuis bedraagt 1 fte, één ambtenaar voor de toekomst van 54.000 inwoners. En de wethouder die economie in zijn portefeuille heeft natuurlijk.  Afgelopen week en de daaropvolgende maandagavond is economie het onderwerp in de oordeelvormende vergaderingen. Oordeelvormend betekent niet zozeer dat je al een mening hebt maar dat je gezamenlijk tot een mening komt. Discussies, debat, op basis van kennis en inzichten, opgedaan in de beeldvormende vergadering van de week daarvoor. En op basis van een stuk dat de wethouder -samen met die ene fte heeft gemaakt.  Dat begint met een visie op de economie en wordt dinsdag …

De Economie Lees meer »

Foto door Pixabay via Pexels

Het moet wel een hectisch Pinksteren zijn geweest in de mailboxen van raadsleden. Zo pal voor een vergadering is hét moment om elkaar te bestoken met moties

Ik keek met u mee -dinsdagavond 11 mei, naar de oordeelvormende vergadering van de gemeenteraad West Betuwe afgelopen keer.

Foto: Niek Perdaems @pexels

Ineens wordt alom ‘de woningbouw’ weer van stal gehaald. De landelijke verkiezingen komen eraan. Menig partij citeert en eigent zich de uitspraak toe van de Amsterdamse wethouder van weleer, met een ongekende schaamteloosheid en simplisme die niet past bij bestuurders maar wel bij de campagne vrees ik.