Vaststelling coalitieakkoord 22 april 2014
Het coalitieakkoord werd op de vrijdag voor het (Paas)weekend vrijgegeven, we keken er reikhalzend naar uit, we wilden de ‘sandwichmethode’ toepassen maar moesten tot tien tellen en stoppen. Als een gebed zonder einde. Dat is niet goed, maar als je op inhoud wilt kunnen discussiëren moet er inhoud zijn. Hierbij de eerste analyse waar die ontbreekt en zoals die dinsdagavond in de raad is verwoord: Voorzitter, als geen ander, begrijpt D66 dat in een open akkoord weinig ruimte is voor details. Wanneer deze echter wél in een akkoord verschijnen is het daarom reden hier extra zorgvuldig naar te kijken en welwillende waarschuwingen af te geven. We lopen even door dit akkoord dat zich het best laat typeren als: Niets nieuws onder de zon , oude koeien en een gebrek aan ambitie omfloerst met het ‘samen’-mantra. en staan bij een 10-tal punten stil: ten eerste Voorzitter, al in de eerste alinea wordt een mandatering op ondemocratische gronden afgegeven. De zeggenschap, waar dit college en de coalitie afstand van wil doen en dit neer wil leggen bij ‘dorpen en wijken die de uitdaging willen aangaan’ zoals dat er staat, is een bedenkelijk signaal en pseudo democratisch denken. Net als voor de dorpen en wijken waar men die uitdaging niet voelt maar wel zaken geregeld wil hebben. De coalitie gaat er onterecht vanuit …
