Beschouwingen 2011
Voorzitter, geacht college,collega
raadsleden, geachte aanwezigen toehoorders op afstand en volgers op Twitter,
Dit college
is vandaag 26 weken actief en voor ons ligt een begroting die qua vorm en
inhoud past bij zo’n moment; terwijl
omringende gemeenten volgende maand hier pas over debatteren, hebben wij al een
schitterend ogend full colour gebonden exemplaar voor ons liggen. Ik zou dat
willen kwalificeren als voortvarend, consciëntieus, maar ook met noodzaak tot
procesaanpassing.
Een
begroting is echter geen doel op zich, het is gewoon een hulpmiddel. Een
hulpmiddel om beleid te maken en te onderbouwen. Het geeft aan wat we doen, wat
we niet doen en wat we willen gaan doen.
In de loop van komend jaar moet blijken of wat wij begroot hebben ook
daadwerkelijk klopt.
Deze
begroting biedt een direct inzicht voor het komende jaar en een direct
doorzicht naar de komende jaren. Als weerslag van dromen, durven en doen
van dit college. In die zin herkent D66 zich sterk in de begroting en de wijze
waarop en het tempo waarmee wordt vormgegeven aan belangrijke uitgangspunten.
D66 wil dan ook iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming
van deze begroting hartelijk danken
Het vorige
college heeft goed werk geleverd als het gaat om spaarzaamheid en ‘sober
verteren’: K+V had in haar rapport al duidelijk gemaakt dat Geldermalsen weinig
geld uitgeeft en dat er dus weinig te bezuinigen valt. De begroting geeft dit
goed weer en de belangrijkste stuurmogelijkheden die dan nog resten zijn,
volgens D66, goed gebruikt en ingezet binnen de gegeven tijd en de realiteit.
Het kabinet
geeft vandaag verdere duidingen over de kortingen waarmee gemeenten te maken
krijgen en de behoedzame koers van dit college is een gepaste voortzetting van benaderingswijze
van het vorige college. Ook al lijkt het erop dat het korten op de uitkering in
het gemeentefonds grotendeels van de baan is, we kunnen ons nog lang niet rijk
rekenen. Veel taken op het gebied van zorg komen in de toekomst bij de gemeente
te liggen. Krijgen we daar straks genoeg
geld voor of wordt het een verkapte bezuiniging?
D66 hoopt
wel op een meer ambitieuze invulling in de loop van het begrotingsjaar en
herkenbare keuze in de rolvervulling door de gemeente. Tezelfdertijd houdt D66 vast
aan het streven een gedegen financieel beleid met slim investeren en wijs
uitgeven voor een sluitende begroting te realiseren.
Deze begroting
is in ieder geval een duidelijke vertaalslag van wat in het coalitieakkoord is
beloofd:
Zoals de
zorg voor minima. De 120% norm blijft gehandhaafd, ook in deze economische
slechtere tijden. En we gaan ons inzetten om de doelgroep beter te bereiken. De
zorg voor ondersteuning in het algemeen: uitgaand van de eigen kracht van de
mens , zelfredzaamheid en meedoen bevorderen en de plicht hebben als gemeente
om dit te faciliteren. Welzijn Nieuwe Stijl en klaar zijn voor de gekantelde
WMO, zorg voor de jeugd, zorg voor onderwijs en zorg voor de leefbaarheid. Zo
zijn de subsidies voor sport en cultuur, waaronder veel kleine plaatselijke
verenigingen zoals fanfares en harmonieën vallen, in stand gehouden. Maar ook
belangrijk zijn de dorpshuizen, de centrale punten in de dorpen. Zo krijgt het
kulturhus Beesd al steeds meer vorm. Verwijten dat deze begroting niet sociaal
zou zijn werpen wij dan ook verre van ons.
Er zijn nog
wel een aantal zaken waar wij ons zorgen om maken. En waar we de komende tijd
oplossingen voor zoeken. Zoals
–
De
uitbreiding van de collectie en het aantal openingsuren van de Bibliotheek
Beesd. Het is immers heel vreemd om wel het gebouw te vergroten maar niet
helemaal te benutten. Wij hopen hier het komende jaar een oplossing voor te
kunnen vinden.
–
De
inzet van de Schoolbegeleidingsdienst, die door praktisch iedereen hier in deze
zaal als belangrijk wordt gezien, maar waarvoor tot op heden nog geen ‘potje’
is gevonden.
–
De
toeristenbelasting, in feite zijn we als D66 voor een afbouw van deze vorm van
belasting die slechts door maar een beperkt aantal ondernemers in de
toeristische sector opgebracht moet worden. Daar hebben we echter nu (nog) niet
voldoende middelen voor kunnen vinden.
–
Het
speelplekkenbeleid: in tegenstelling tot het voorstel van KplusV is het potje
in de huidige begrotingsvoorstellen nog niet helemaal leeggehaald. De fractie
van D66 heeft het nagevraagd: er zit nog zo’n 50.000 euro in de
bestemmingsreserve. In ieder geval voldoende om de initiatieven in de
Rivierenwijk en het Middengebied te kunnen ondersteunen. Waar wij ons wel
zorgen over maken is dat er voorlopig niets meer aan deze bestemmingsreserve
wordt toegevoegd. Ook hier moeten we op zoek naar een oplossing.
We moeten
dus op zoek naar alternatieven. Maar dan niet direct de gemakkelijke weg kiezen
door de OZB te verhogen. Wij mogen dan niet in de hoogste regionen wat betreft
lastendruk voor onze burgers zitten, onze burgers hebben er tot nu toe, zoals
ook door K+V werd opgemerkt, ook nog niet zoveel voor terug gekregen.
Sommige
dingen kunnen we nog niet zien in deze begroting maar daar heeft D66 vooralsnog
vrede mee. Dus is er nog sprake van een 2e Lingebrug in de begroting
en hebben we opbrengsten die als PM post bekend staan. D66 is er van overtuigd
dat hier snel positieve bijdragen voor in de plaats komen en duidelijkheid
wordt gecreëerd.
Nauwe
samenwerking met aanpalende gemeenten op
diverse gebieden, verderstrekkend dan alleen overleg of kennisuitwisseling
wordt volgens D66 nog onvoldoende zichtbaar in de begroting maar is zo
belangrijk om adequate dienstverlening naar de burger goed en goedkoop te kunnen
leveren. Een hogere prioriteit aan het ontwikkelen van bijvoorbeeld de Garstkampen,
en de revitalisering industrieterreinen ten behoeve van jonge ondernemers in de
kenniseconomie en dienstverlening is ook nog niet zichtbaar maar wel van groot
belang voor economische leefbaarheid. Tot slot duidelijke borging van
bibliotheekbudgetten om zo kennis beschikbaar te houden en te maken voor de
inwoners op een manier die past bij onze tijd en onze ontwikkelingen.
Bij een
aanstormende krimp (zowel financieel als demografisch) moeten we Geldermalsen
aantrekkelijk houden met de middelen die we hebben, voor jeugd, voor ouderen,
voor ondernemers, voor iedereen.
D66 ziet
deze begroting als een evenwichtige tussenstap van het vorig college naar het
huidig college, zonder revolutie maar wel overwogen, zonder 100 amendementen
maar als startpunt voor nieuwe gedachten, realistische wensen en behoorlijk
bestuur. De eerste ideeën zijn dan nu boekhoudkundig gekoppeld. Het wordt nu
tijd voor de uitvoering: het betrekken van de burgers, de vertegenwoordigers en
de belanghebbenden voor de realisatie. Richting voorjaarsnota als volgend
toetsend moment. Met de blik naar buiten en naar de toekomst. Met een gemeente
faciliterend aan de bewoners. Niet meer, niet minder.
D66 ziet
daarom de toekomst en de maakbaarheid van deze tussenbegroting met kritische belangstelling
tegemoet.
