Foto: Alesia Kozik @Pexels

Ik verzorg momenteel masterclasses voor aanstormend politiek talent in onze provincie. Daarbij is altijd de vraag waar men mee bezig wil in de gemeenteraad. Al naar gelang de partij die men aanhangt komen ambities als onderwijs (gaat een gemeente niet over), kleinere overheid (maar dan heb je wel veel externe inhuur), nieuwe energie (zowel voor als tegen), lagere belasting en goede service dicht bij de mensen. U merkt dezelfde wensen als de hedendaagse gemeenteraad in West Betuwe.  Gek genoeg heeft niemand het over de economie. De motor van de toekomst, primair verantwoordelijk voor het eerste, het tweede en het derde niveau van onze levensbehoeften (van de vijf van Maslow). Ook in West Betuwe heeft iemand daar amper aandacht voor. De bezetting vanuit het gemeentehuis bedraagt 1 fte, één ambtenaar voor de toekomst van 54.000 inwoners. En de wethouder die economie in zijn portefeuille heeft natuurlijk.  Afgelopen week en de daaropvolgende maandagavond is economie het onderwerp in de oordeelvormende vergaderingen. Oordeelvormend betekent niet zozeer dat je al een mening hebt maar dat je gezamenlijk tot een mening komt. Discussies, debat, op basis van kennis en inzichten, opgedaan in de beeldvormende vergadering van de week daarvoor. En op basis van een stuk dat de wethouder -samen met die ene fte heeft gemaakt.  Dat begint met een visie op de economie en wordt dinsdag …

De Economie Lees meer »

Foto door Pixabay via Pexels

Het moet wel een hectisch Pinksteren zijn geweest in de mailboxen van raadsleden. Zo pal voor een vergadering is hét moment om elkaar te bestoken met moties

Omdat het niet mocht klinken in de raadszaal Omdat het niet mocht klinken tijdens de behandeling van een plan van aanpak voor een AZC, voor eenmaal een tekst bedoeld voor de raadzaal, op dit blog. Zoals iemand vandaag op Twitter schreef: “Inzicht in het proces van besluitvorming, zou veel rumoer kunnen sussen.” Daarom deze bijdrage hier. Ik kan niet voor anderen spreken, ik spreek alleen namens D66Geldermalsen. En als geen ander weet ik dat de fractie van D66Geldermalsen niet de mening van heel Geldermalsen vertegenwoordigt; anders waren wij wel de grootste partij in de raad geweest. Wij voelen ons gesterkt door alle dankbetuigingen van heel veel mensen, die een duidelijk bewijs zijn dat er ook andere geluiden zijn binnen Geldermalsen. Aan anderen om ook hun geluid te laten horen. Onderstaande tekst is niet compleet -immers 60 mensen gaan inspreken en tot het laatst kan dat invloed hebben op wat wij vinden en naar voren brengen. Een aantal geluiden vooraf vonden wij noodzakelijk om alvast in te brengen en door te voeren. Vandaar onze oproep en vandaar onze medewerking en steun aan een amendement van 5 partijen. Dat amendement is nooit besproken en de uitkomst zullen we dus nooit weten. Ik kan hier alleen namens onze fractie onze woorden weergeven -al zijn ze niet af, maar slechts het begin. En als u hardop voorleest …

Het Geluid (voor een AZC) Lees meer »

Kop eraf, tekst erin… het begin is er…