Foto: Alesia Kozik @Pexels

Ik verzorg momenteel masterclasses voor aanstormend politiek talent in onze provincie. Daarbij is altijd de vraag waar men mee bezig wil in de gemeenteraad. Al naar gelang de partij die men aanhangt komen ambities als onderwijs (gaat een gemeente niet over), kleinere overheid (maar dan heb je wel veel externe inhuur), nieuwe energie (zowel voor als tegen), lagere belasting en goede service dicht bij de mensen. U merkt dezelfde wensen als de hedendaagse gemeenteraad in West Betuwe.  Gek genoeg heeft niemand het over de economie. De motor van de toekomst, primair verantwoordelijk voor het eerste, het tweede en het derde niveau van onze levensbehoeften (van de vijf van Maslow). Ook in West Betuwe heeft iemand daar amper aandacht voor. De bezetting vanuit het gemeentehuis bedraagt 1 fte, één ambtenaar voor de toekomst van 54.000 inwoners. En de wethouder die economie in zijn portefeuille heeft natuurlijk.  Afgelopen week en de daaropvolgende maandagavond is economie het onderwerp in de oordeelvormende vergaderingen. Oordeelvormend betekent niet zozeer dat je al een mening hebt maar dat je gezamenlijk tot een mening komt. Discussies, debat, op basis van kennis en inzichten, opgedaan in de beeldvormende vergadering van de week daarvoor. En op basis van een stuk dat de wethouder -samen met die ene fte heeft gemaakt.  Dat begint met een visie op de economie en wordt dinsdag …

De Economie Lees meer »

Ik keek met u mee -dinsdagavond 11 mei, naar de oordeelvormende vergadering van de gemeenteraad West Betuwe afgelopen keer.

“Dit zijn slechts tegenwerpingen van twee kleine partijen in onze raad*” siste het raadslid in zijn ongevraagde tweede bijdrage aan het gesprek met de gedeputeerde, “deze coalitie heeft de meerderheid, wij hadden deze keuze op onze website en recent hebben wij -wederom- het mandaat op onze ledenvergadering gekregen”. Zakte terug naar achteren in zijn stoel en liet de handen gevouwen rusten voor zijn papieren. Klaar. Daarmee leek hij aan te geven dat iedere ter-discussie-stelling van partnerkeuze voor de samenvoeging/overname/herindeling van een aantal plaatsen in Gelderland ‘abject en infaam’ moet worden beschouwd. En het werkte, want niemand reageerde; Een debat-technische reprimande bleef uit vanwege beleefdheid richting gedeputeerde. Maar het bleef boven de tafel hangen, als in: ‘En er was geen weerwoord, dus waar’; het momentum verglijdt. Het geeft een pijnlijk zicht in het ongestraft en dus effectief blijven strooien met drogreden in onze ‘gedachtewisselingen’ in de gemeenteraad. De vraag is of het beter wordt als er alleen een soort ‘Lagerhuis-virtuozen’ worden toegelaten tot de raad of juist een taalpolitie die iedere keer weer dit soort redenatietechnieken benoemt en de niet zo adrem/gebekte raadsleden de mogelijkheid geeft naar adem te happen en zuivere argumenten te poneren. Debattaalpolitie: Een taak voor de raadsleden zelf. Een taak voor de voorzitter van de gemeenteraad of misschien beter passend bij de rol van de hoeder van …

De Democraat Lees meer »

Een spoeddebat is nooit zomaar, zorg is nooit zomaar, zorg om zorg al helemaal niet. Dinsdagavond 16 september is daarom belangrijk

De uitzending van Buitenhof van zondag 24 augustus 2014, was feitelijk een eye-opener voor mij, de analogie van decentralisaties en de onverbiddelijke uitkomst in ‘rijken en armen’.